Czym jest nasz rytm okołodobowy?

Czym jest nasz rytm okołodobowy?

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego niektóre noworodki uwielbiają spać cały dzień i nie spać przez całą noc? Choć może się wydawać, że to tylko po to, by doprowadzić matkę do szaleństwa, w rzeczywistości ma to więcej wspólnego z ich naturalnymi wzorcami snu, które jeszcze się nie rozwinęły.

Czym jest nasz cykl snu/budzenia?

Nasz cykl snu/budzenia, zwany również rytmem okołodobowym, to dwudziestoczterogodzinny zegar wewnętrzny, który pomaga nam nie zasnąć w ciągu dnia i spać długo w nocy. Może on również wyjaśniać, dlaczego w pewnych godzinach popołudniowych mamy przerwy, podczas których czujemy się najbardziej senni w ciągu dnia.

Zazwyczaj większość ludzi jest w ich najgłębszym śnie we wczesnych godzinach porannych między 2 a 4 rano, ale mogą również czuć się po-lunch dip około 1 pm lub 3 pm. Jeśli jesteś poranną osobą lub nocną sową, możesz mieć inny rytm niż większość.

Co kontroluje nasz rytm?

Istnieje kilka czynników, które wpływają na nasz rytm okołodobowy.

  • Część podwzgórza w naszym mózgu kontroluje sygnały wysyłane do naszego ciała, aby się obudzić lub zasnąć.
  • Czynniki zewnętrzne, takie jak jasność lub ciemność, mogą wyzwalać nasze naturalne rytmy.
  • Wzorce snu mogą dyktować, jak normalny jest nasz rytm.

W jaki sposób niebieskie światło wpływa na nasz cykl snu/budzenia?

Niebieskie światło znajduje się we wszystkim, od naturalnego światła słonecznego do sztucznych źródeł, takich jak żarówki LED, ekrany telewizyjne, smartfony i tablety. Jest najwyższe na spektrum energetycznym dla koloru światła, co oznacza, że jest absorbowane przez całą drogę do siatkówki. Kiedy mamy nadmierną ekspozycję na niebieskie światło podczas naszych godzin dziennych, może to wpływać na nasz mózg wysyłający sygnały do ciała, aby produkować melatoninę, która sprawia, że nasze ciało chce spać. Może to potencjalnie powodować:

  • Niepokój
  • Bóle głowy
  • Brak koncentracji

Jak możemy pomóc naszemu naturalnemu rytmowi utrzymać się na kursie?

Istnieje kilka sposobów, aby pomóc skorygować rytm, który jest wyłączony z jakiegokolwiek powodu. Dobre nawyki dotyczące snu są koniecznością. Bądź konsekwentny w swoich porach snu i czuwania, i odpoczywaj dużo, nawet w weekendy. "Nadrabianie zaległości" nigdy nie jest skuteczne i może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Innym sposobem, aby pomóc jest noszenie soczewek z filtrem niebieskiego światła w ciągu dnia, aby zmniejszyć ekspozycję na potencjalnie szkodliwe niebieskie światło. Soczewki BluTech filtrują niebieskie światło na poziomie 455 nm, czyli tam, gdzie ma to największe znaczenie. Może to pomóc Twojemu organizmowi nie tłumić melatoniny w godzinach nocnych, dzięki czemu czujesz się senny, gdy na zewnątrz robi się ciemno. Może również zmniejszyć bóle głowy, niewyraźne widzenie i inne objawy cyfrowego zmęczenia oczu.

Znajdź BluTech w pobliżu siebie

Partnerem naszego serwisu jest strona AVM4You.pl, hurtownia optyczna z dużym wyborem okularów antyrefleksyjnych.

kontakt@chustomania.pl